Czy trzeba uczyć się gramatyki?

Temat gramatyki wraca na zajęciach jak bumerang – jedni ją kochają, inni nienawidzą. Pytanie brzmi – czy naprawdę trzeba uczyć się gramatyki, żeby płynnie komunikować się w języku obcym? Rozłóżmy temat gramatyki na czynniki pierwsze!

Czy gramatyka jest nam potrzebna i należy się jej uczyć?

Wielu Kursantów jest przekonanych, że gramatyka nie jest im potrzebna, a podczas zajęć chcą skupić się wyłącznie na rozmowie. 

Niewątpliwie życie bez zasad byłoby ciekawsze, ale w praktyce chaotyczne i trudne. 

Wyobraź sobie jazdę samochodem bez przepisów ruchu drogowego? Kto ma pierwszeństwo? Jakie są ograniczenia? Jak wiedziałbyś o potencjalnym zagrożeniu bez znaków drogowych? 

 

No właśnie, na drodze panowałby jeden wielki chaos a liczba wypadków z pewnością byłaby ogromna. 

 

Podobnie jest z gramatyką – to zbiór zasad, które pozwalają nam zrozumieć coś więcej niż tylko potok słów. To gramatyka nadaje kontekstu naszej wypowiedzi. To właśnie gramatyka pozwala Tobie precyzyjnie wyrazić to co chcesz, bez niedopowiedzeń i nieporozumień. 

Nie trzeba uczyć się gramatyki, wystarczą same słówka

Niektórzy twierdzą, że słówka są ważniejsze od gramatyki. To prawda, że w wielu sytuacjach można porozumieć się na poziomie leksykalnym. Ale! Są to sytuacje, w których kontekst jest bardzo jasny

 

W kuchni:

A: Tea?

B: Yes, please

A: Sugar?

B: Just a bit

 

W pociągu:

Tickets!

Ale wyobraź sobie, że chcesz przypomnieć swojej przyjaciółce o wysłaniu biletów na koncert, które kupiła dla was tydzień temu. Dzwonisz do niej, ale po drugiej stronie słyszysz głos jej męża. Czy wystarczy krzyknąć słówko – “bilety!”, żeby zrozumiał o co chodzi? Zapewne nie. Jak widzisz, gramatyka jest nam potrzebna, a operowanie poszczególnymi słowami pomaga jedynie w nieskomplikowanych sytuacjach i klarownym kontekście. O ile nie chcesz być postrzegany jako osoba, która przysłowiowo mówi “kali być, kali jeść”, warto uczyć się angielskiej gramatyki. 

Nie chcesz wyjść na gbura? Ucz się gramatyki!

Kolejnym ważnym aspektem, który przemawia za koniecznością uczenia się angielskiej gramatyki jest uprzejmość. Jest to szczególnie widoczne w języku angielskim. Spójrz na poniższe przykłady: 

Coffee!

Coffee, please.

Can I have a cup of coffee?

I was wondering if you could make me a cup of coffee?

 

W powyższych przykładach widzimy jak użycie czasowników modalnych ma wpływ na złagodzenie tonu wypowiedzi i uprzejmość.

Nie czy ale jak uczyć się gramatyki?

Mam nadzieję, że po krótkim wstępnie przekonałam Was, że gramatyki  trzeba się uczyć. Teraz skupmy się na tym jak robić to skutecznie! 

Powinniśmy uczyć się gramatyki. Jednak nie każdy musi uczyć się jej tak samo. A na pewno nie powinniśmy uczyć się gramatyki w sposób szkolny, schematyczny i nudny. O ile naprawdę chcemy zrozumieć i zapamiętać na lata.

Jak nie uczyć się gramatyki?

Nauka gramatyki i wielu innych umiejętności wymaga zaangażowania Twojego mózgu. Aby zaangażować mózg do pracy wystarczy zapewnić mu odpowiednie wyzwania. To Twoja zaawansowana maszyna zdolna do skomplikowanych operacji, a nie schematów.

Tak naprawdę mózg uwielbia się uczyć i chłonie wiedzę jak gąbka, o ile zapewnisz mu odpowiednie warunki.

Przede wszystkim informacje, które chcesz zapamiętać powinny być głęboko przetworzone. Mamy 3 poziomy pamięci i na ostatnim, najgłębszym poziomie semantycznym dochodzi do trwałego zapamiętywania.

Obrazując to na typowym przykładzie – wielokrotne czytanie teorii i zasad gramatycznych nie sprawi, że nauczysz się gramatyki. Zahaczy to tylko o najpłytszy poziom pamięci i mimo tego, że podczas czytania wydaje Ci się, że wszystko pamiętasz to po kilku dniach będziesz mieć problemy z odtworzeniem tych wiadomości.

Twój mózg sam chce odkryć i zrozumieć zasady. W tym przypadku o wiele lepiej zadziała przeanalizowanie kilku przykładów z różnymi zastosowaniami i samodzielne wyciągnięcie wniosków. Analiza wpływa na głębsze przetworzenie materiału, a co za tym idzie zbudowanie nowych połączeń neuronalnych w Twojej głowie. Im więcej silnych połączeń, tym lepsza Twoja pamięć.

Ćwiczenia reproduktywne, do których tak bardzo przyzwyczaiła nas szkoła, tak naprawdę niczego nie ćwiczą. One tylko testują i są narzędziem pomiaru tego jak dobrze radzimy sobie z danym zagadnieniem. Jesteśmy wręcz zasypywani ćwiczeniami typu – uzupełnij zdania odpowiednim czasownikiem, połącz zdania, wybierz z ramki odpowiednie słowo itd. Kiedy wykonujesz takie ćwiczenia, Twój mózg angażuje się tylko minimalnie, a przez to nie może to być efektywna nauka.

Łatwa i przyjemna nauka gramatyki

Jeśli chcesz wyjść poza schematy i zacząć uczyć się gramatyki w sposób dopasowany do Twojego mózgu i właściwości pamięci, zapoznaj się z moim autorskim grammariuszem. Grammariusz to e-book gramatyczny ze zbiorem kreatywnych zadań. Ćwiczenia, które zaprojektowałam dla Ciebie w grammariuszu opierają się na zasadach neurodydaktyki, czyli nauki przyjaznej mózgowi. Znajdziesz tam wyzwania, które skłonią Cię do wnikliwej i wszechstronnej analizy. Ponadto większość ćwiczeń zbudowana jest tak, aby odnosić się do Twoich doświadczeń i zobaczyć kontekst i zastosowanie w codziennym życiu.

 

Link do grammariusza znajdziesz tutaj

 

A jeśli potrzebujesz więcej wskazówek jak uczyć się angielskiej gramatyki, przeczytaj mój poprzedni artykuł

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *