Spotkanie biznesowe

Rozmowa biznesowa po angielsku – przydatne zwroty

Co najmniej dobra znajomość języka angielskiego jest już dziś w zasadzie standardem, jakiego wymagają rekruterzy od kandydatów, a pracodawcy od zatrudnianych przez siebie osób. Dotyczy to zwłaszcza tych przedsiębiorstw i organizacji, których przedstawiciele będą w imieniu firmy prowadzić negocjacje czy rozmowy biznesowe. Angielski to nie jedynie język międzynarodowej komunikacji, ale przede wszystkim język współczesnego biznesu, dlatego warto znać przynajmniej podstawowe zwroty i wyrażenia używane podczas spotkań z partnerami biznesowymi.

Czym się różni rozmowa biznesowa po angielsku od zwykłej rozmowy?

Jeśli chodzi o angielski, rozmowy biznesowe prowadzone w tym języku charakteryzują się przede wszystkim większym stopniem sformalizowania w porównaniu do standardowej, potocznej rozmowy. W praktyce oznacza to, że jeśli bierzesz udział w biznesowych negocjacjach lub rozmowach, zawsze musisz wypowiadać się przy użyciu pełnych zdań i nie możesz stosować skróconych form czasowników ani innych skrótów – jest to uznawane za uchybienie etykiecie.

Dodatkowo pamiętaj o tym, aby wyeliminować wszelkiego rodzaju potoczne wyrażenia i wtrącenia, źle widziane są również zwroty adresowane bezpośrednio do rozmówcy, jak np. you know (no wiesz) czy you see (rozumiesz). Pamiętaj także, że podczas prowadzenia negocjacji biznesowych liczą się nie tylko Twoje umiejętności językowe – ocenie zostaną również poddane Twoje zachowania oraz język ciała. Zadbaj więc o to, by to, co mówisz, było spójne z tym, co przekazujesz niewerbalnie i zwracaj baczną uwagę na to, czy wypowiedzi Twoich rozmówców także są spójne z ich językiem ciała. Może Ci to znacząco pomóc w negocjacjach.

Rozmowa biznesowa po angielsku - zwroty i wyrażenia

Poniżej znajdziesz przykłady zwrotów i wyrażeń, których używa się w trakcie prowadzenia rozmów biznesowych. 

  • Welcome everyone and thank you for coming. – Witam wszystkich i dziękuję za przybycie.
  • The agenda for today is… – Program dzisiejszego spotkania jest następujący…
  • Let’s focus on… – Zwróćmy uwagę (skupmy się) na…
  • Let’s move on to the next topic. – Przejdźmy do kolejnego zagadnienia.
  • Do you have any suggestions for…? – Czy masz jakieś propozycje w związku z…?
  • We think that the best soultion would be… – Uważamy, że najlepszym rozwiązaniem byłoby…
  • We recommend that… – Sugerujemy, aby…
  • That proposal sounds acceptable. – Ta propozycja jest do przyjęcia (akceptowalna).
  • Unfortunately, we have some reservations regarding… – Niestety, mamy pewne wątpliwości odnośnie…
  • In exchange for…, would you be willing to…? – Czy w zamian za… bylibyście skłonni…?
  • We would like to be sure we got this part straight, so could you clarify your point, please? – Chcemy mieć całkowitą pewność co do tej kwestii, więc prosimy o uzasadnienie waszego stanowiska.

Pamiętaj, że formalny charakter rozmów biznesowych nie oznacza wcale, że w Business English nie ma żadnych idiomów ani wyrażeń używanych niemal wyłącznie w trakcie negocjacji biznesowych. Oto kilka przykładów tego rodzaju zwrotów i wyrażeń idiomatycznych:

  • to think outside the box – myśleć niestandardowo, nieszablonowo, poza utartymi schematami
  • to drum up business – rozkręcić interes
  • to reach consensus – osiągnąć (wypracować) porozumienie
  • to have the upper hand – mieć przewagę
  • to go the extra mile – dołożyć wszelkich starań
  • corner the market – zdominować, zmonopolizować rynek (zwykle używane w odniesieniu do konkretnego typu produktu)
  • bottom line – najniższa kwota możliwa do zaakceptowania przez daną stronę
  • break even point – granica opłacalności
  • counter proposal – kontrpropozycja
  • loophole – luka prawna (tzw. kruczek)
  • by the book – w ścisłej zgodzie z zasadami

Jak mogą być prowadzone rozmowy biznesowe po angielsku?

Jeszcze do niedawna najbardziej powszechną i typową formą prowadzenia negocjacji biznesowych było spotkanie twarzą w twarz (face-to-face), jednak pandemia koronawirusa bardzo poważnie wpłynęła również i na ten aspekt życia. I choć nadal rozmowy biznesowe po angielsku są prowadzone podczas osobistych spotkań między reprezentantami stron, to równie często negocjacje odbywają się w formie telekonferencji lub drogą telefoniczną.

Rozmowa biznesowa po angielsku przez telefon

Jedną z największych trudności dla osób, które mają przeprowadzić telefoniczną rozmowę biznesową po angielsku, jest przezwyciężenie własnej obawy przed mówieniem po angielsku. To umiejętność, którą bardzo rzadko udaje się trenować w szkole, a obawa przed niezrozumieniem przez rozmówcę bywa paraliżująca. Wystarczy jednak przełamać ten lęk i zadbać o nienaganną dykcję oraz poprawność wypowiedzi, aby rozmowa biznesowa po angielsku potoczyła się bez kłopotu.

Musisz pamiętać, że rozmowa telefoniczna (biznesowa) po angielsku tym jeszcze różni się od typowych negocjacji “face to face”, że Twój interlokutor Cię nie widzi, a jedynie słyszy. Na podstawie tego, co usłyszy, będzie budować Twój obraz i oceniać zarówno Twoją osobowość, jak i umiejętności negocjacyjne. Dlatego koniecznie zadbaj o to, by Twój głos nie ujawniał żadnych emocji, które mogłyby dać rozmówcy jakąkolwiek przewagę w trakcie negocjacji. Dobrym pomysłem jest przećwiczenie kilku rozmów telefonicznych z kimś znajomym i nagranie ich na dyktafon, dzięki czemu błyskawicznie wychwycisz ewentualne problemy, jak niepewność czy wahanie w głosie.

Podsumowanie

Podobnie jak w przypadku potocznego angielskiego, Business English najszybciej poznasz stosując go w praktyce podczas rozmów o charakterze biznesowym. A jeśli uważasz, że potrzebujesz dodatkowego wsparcia i wskazówek w zakresie biznesowego angielskiego, zapraszam Cię do zapoznania się z naszą ofertą – przygotujemy dla Ciebie optymalny plan nauki i listę przydatnych materiałów.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *